Drama ile Tiyatro Arasındaki Farklar

JFIF;CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 82 C    !'"#%%%),($+!$%$C   $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$" }!1AQa"q2#BR$3br %&'()*456789:CDEFGHIJSTUVWXYZcdefghijstuvwxyz w!1AQaq"2B #3Rbr $4%&'()*56789:CDEFGHIJSTUVWXYZcdefghijstuvwxyz ?Z(z ֎6/# +м'i# }Ey[J+ zKD*ի? 4@+_En.sG\.=xLVeW2d€<ռ!vynG~6QF8QE*? Å˒yD~xEm^7CjXknt,~y |[0HJ7_K^1W j r+<3 .h6J1uImmԣ=()ePu&Z~T8; OXE  h W=+Θחh8O{7 +@&F+PU-0:VݴW@ 1UEf8 W:5KhS (#$fh#@;x?-7t5MzfKRCv^DOy=)Th`0:^)#}+M*uf#`!#TWqy߈L!Nz⽊ԐF8[YD^q@;v~K8+j닍)2c}QeKP7m 1-rZ<HeRIN el߭|)ڦu%ޫ\!%i ͫybaё4ެ^l̫|q-[M 7M}8'H[sSZ̾PRsN|޺?}r ڹZ^e3}aaL`;_*Pc ˲8tP&xﮕͥmd*<5gƾ񗁴ri:#|Lx34ju-3'e*Oz#XA+?n.KJD\_Lr+df ?g=*}Jzʫ$@֞3Y?Zfx!hSM6غk¿jѭ<1M%<(s) 9(?~x쮠 ީ%Ie*koʎXhB@,+$yvff9$i~M|3a:̶E1w"yY CU ;cG 0_ |U>xaq1.G{o*N7?~+TK`qR$ 1X%|[}|4:u8>XRJ8,I<⾷[zR4sv}Nq{a;ug=pRHʐ}9 U=2PaбFXzGgOxTN:5Iu>?Oc?K2 $NY}/.AN ) 4Ro{/]7ր>G`!ȯ>g!5K#5Mt> j+`z XWמ?pՆj_죏{ɭ@WCVl8i@yEךC}RgMy쩡\^N͡U}>c[7}k\6#q@W6x64-mAw)cT C 6k-&۷'^K׮[9W7< ֡fSF~n}wwΟP+V eimy }m[+zנjw_c<~B]wPV$nnlPEM{L=R1+y5L`= Ff浢\-cM[Z ,G@O#h_oҤF>lT PE椳+Q+:c n;6n4>a@` ٍ>oqZ1 (U.'Ycd#،WxK1bdG2ׯW83UmMTޣsm S+}t4Gyrp*zW'«/VV}Ω7Հ:6hzՖVGB7 r+ObMD !b3n;@ZvtLf$@g FmVmQ cߠU/ ,֑9 u G˷pF܊[uxng> Yu+v"B> $qҹ u;Jz- .r.pqE$R@T#Gį[ S 79k ^YK6 YyIp߈BHW}⿉4}͒}?B#p8HxL7q]K;K=@gF%5^YG#5Ld Rf=M[G Nu5w:R;_6B7c3~8^*K;G<5o $kUc?hsMolѭ+>1~^[wV֮F# GvSӭ|Bұ%1c$n_{Kq=xm9`{Wok4u]FvO|/׎8ᴀf r#s=ϵ}o#EKvƱFtb7T<`z ^ܫBNF1_6|s@8NExvsprT8f-I@kK@kB'^Vm*1FN }īiqF ?w7'ϏWG[M}=j0FL4g| sZx"kuc5e+jZPPV~n"7lX}2k{_XMصΠ87mOe} Zð44 O%¢UYu`~4BPz uh<@IbHw8ƭFPI7@>p6EC6$u+~|w{q{r3Jqby3[K ޶7zW? ~5ˡk^9s}}Ik6o8e==h.0Iwc^Q{;PGp&lቖ)8T=>/ geUn}EfaU'^{⿉ωyZ?DԞqq%̍,H%䚎(A p ~Uռ:洶ebN\-[E:#nk-uۢPnwW#oHb~n>ISy+4}ƒ6j b Đ{^1R*JnfDT .2{g4+)$gfPN2k ( ( LR@f^XQ\/U 7sE%.h ( ( (&T5;7) u!ި>Id##֛EQEQEDrama ile Tiyatro Arasındaki Farklar

 

Drama da tiyatro tekniklerinden yararlanılır ;ancak drama tiyatro demek değildir. Drama bir grup etkinliğidir. Seyirci ve oyuncu ayrımı yoktur. Belli bir metni yoktur ve önceden prova yapmayı gerektirmez. Tiyatro da ki gibi dekor, kostüm ve aksesuar zorunluluğu yoktur.

Tiyatro yapma eyleminin amaçları (düşünsel, estetik ve ahlaki anlamda) ve içeriği değişse bile, tiyatro özünde canlı performansı baz alan seyirlik bir sanat türüdür. Yaşanan süreci merkeze alan drama çalışması, gösteri sanatı olan tiyatrodan bu noktada ayrılır.

Drama’da,anı ve süreci yaşamak, benliği ifade etmek önceliklidir. Drama; gösteri formatında bir etkinlik değildir, seyircisi yoktur, önemli olan katılımcıların kendilerini ifade etmesi ve “oyunsu” süreçlere aktif bir biçimde katılmasıdır. Sonuçtan ziyade ”süreç ”önemlidir. “İyi” ve kötü”, “başarılı” veya “başarısız” gibi değerlendirmeler, ancak süreç odaklı olmak durumundadır. Tiyatroda ise üzerinde çalışılarak değişiklik yapılabilen ve tekrar edilebilen aksiyon önemlidir. Önemli olan oyuncunun bir duygu durumunu, seyircide bir etki yaratacak şekilde sergilemesidir.

Drama sürece, tiyatro sonuca yani gösterime yöneliktir. Dramanın amacı eğitimden kişisel gelişime dek pek çok farklılığı içinde barındırsa da, tiyatro temel olarak estetik, ardından sosyal bir amaca sahiptir. Drama tamamen interaktif bir süreçtir. Öğrencinin kendi yaratıcılığı dramanın en temel malzemesini oluşturur. Tiyatroda oyuncu önemli olmakla birlikte önce yazar, sonra yönetmen en son oyuncu bu süreç içinde belirleyici rol oynarlar. Drama genellikle kültürel, eğitsel ya da sosyal bir ürün olarak değerlendirilirken tiyatronun ticari boyutu da son derece önemlidir. Drama tiyatroyu malzeme olarak kullanır, ancak tiyatro dramadan nadiren yararlanır.

Ancak her ikisi de doğaçlama, ya da tiyatro oyunları gibi ortak bir malzemeyi sahiplenir.

 

 

images1. Dramada belli eğitsel, sanatsal hedef ve amaçlar vardır. Bunlar lider veya öğretmen tarafından örgütlenir. Tiyatroda sanatsal hedef ve amaçlar vardır. Eğitsel amaçlar ikincil önemdedir. Tüm hedefler yönetmen tarafından örgütlenir.

2. Drama bir grup yaşantısıdır. Tiyatro da bir grup yaşantısıdır. Ama bu bir amaç değildir.

3. Drama sürekli değişebilir, değiştirilebilir niteliktedir. Tiyatronun değişme ve değiştirilme niteliği çoğunlukla genel provada son bulur.

4. Dramada çok kesin kurallar yoktur, kurallar esnektir, katılımcıların kendilerinden birşeyler katmasına izin verilir. Doğru veya yanlış yapma söz konusu değildir. Tiyatroda da kurallar esnektir ve katılımcıların kendinden bir şeyler katması çoğunlukla beklenir. Ama doğru ve yanlış hem yorum hem de estetik açısından söz konusudur.

5. Dramanın bir başlangıç ve sonuç bölümü olmayabilir. O anda yaratılır, ortaya konulanlar ilk kez oluşmaktadır. Tiyatronun başı ve sonu vardır. Spontanite sadece doğaçlama aşamasında mevcuttur. Ama bir anlamda oyun her akşam tekrar ve yeniden ve ilk kez oluşur.

6. Drama belli kurallar içinde sonsuz özgürlükler içerir. Tiyatroda hiçbir zaman sonsuz özgürlük yoktur. Oyuncu ne kadar özgür bırakılırsa bırakılsın, son kertede metin, yönetmen, maliyet, teknik olanaklar ve hedef kitle özgürlükleri sınırlandırır.

7. Dramanın doğrusu yanlışı olmaz. Eğitsel dramada önemli olan sonuç değil, yaşanılan süreçtir. Tiyatroda önemli olan sonuçtur.

8. Dramada bir lider vardır. O, grubun keşfetmesine, gelişmesine, duygularını ortaya koymasına rehberlik eder. Tiyatroda yönetmen hem rehberlik rolünü üstlenir, hem de belirleyici olan odur.

9. Eğitimde dramada hiçbir zaman bir şeyi olduğu gibi kabul etme, öykünme söz konusu değildir. Tiyatroda sorgulama önemliyse de kimi zaman, olduğu gibi kabul etme ve öykünme başvurulan yöntemler arasında yer alır.

10. Dramada tekrar vardır. Ancak süreç ve yaşantılar farklılaşır. Tiyatroda da tekrar vardır. Önemli olan yaşantıların farklılaşması değil, daha mükemmel olmasıdır.

11. Dramada estetik kaygı belirgindir. Bunun için sürecin içinde ve sonunda estetik biçimlere ulaşılabilir. Tiyatroda estetik kaygı birinci derecede önemlidir. Süreç mutlaka estetik biçimi doğurmalıdır.

12. Drama sürecinde gözden geçirme ve tartışma yer alır. Tiyatro sürecinde de gözden geçirme ve tartışma yer alır.

Görüldüğü gibi bir karşılaştırmaya gidildiğinde ak ve kara gibi iki kutuptan bahsedemiyoruz. Aslında temel ayırım, tiyatronun konvansiyonel bir sanat, yaratıcı dramanın ise eğitsel amaçlı bir yöntem olmasıdır. tez ve yaratıcılıkla buluşmuş olur.

 

Yandex.Metrica